آخرین اخبار رتبه بندی معلمان (دولت و مجلس اختلاف ندارند)
- ۱۴۰۰-۰۵-۰۳
- ارسال شده توسط: adminroad
- دسته بندی: اخبار ,

به گزارش راهبرد معاصر، در جدیدترین اخبار رتبه بندی معلمان احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در یک گفت وگو اعلام کرده است که دولت و مجلس درباره لایحه رتبه بندی معلمان اختلافی ندارند. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت توانایی اجرای تغییرات مجلس در لایحه رتبه بندی معلمان را دارد یا نه گفته است:
این کار شدنی است. گهگاه خودمان را میترسانیم که جمعیت معلمان بالا است، بنابراین شدنی نیست. جمعیت ما بیش از دو برابر جمعیت وزارت بهداشت و درمان است. دریافتی وزارت بهداشت خیلی پایین تر از عدد وزارت آموزش و پرورش است. اما در بودجه سال 1400 عدد آنها بالاتر از وزارت آموزش و پرورش با جمعیت یک میلیون نفری است. چرا که خواستند و عدد رساندند. الان هم اگر بخواهند چه مجلس و چه دولت میتوان توجه جدی برای آموزش و پرورش کرد.
اهمیت ماده 7 لایحه رتبه بندی معلمان
ماده 7 لایحه رتبه بندی معلمان مهترین بند این لایحه است و بر اساس این ماده افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی در هر رتبه نباید کمتر از ۸۰ درصد حقوق و مزایای هیات علمی متناظر در همان رتبه در دانشگاهها باشد. محمد رضاخواه، عضو کارگروه تشکلهای فرهنگیان برای بررسی لایحه رتبه بندی معلمان درباره اهمیت این بند از لایحه رتبه بندی معلمان نوشته است:
اصلیترین مصوبه تشکلهای فرهنگیان تغییر مقیاس حقوقی معلمان از کارکنان دولت به اعضای هیئت علمی دانشگاه بود.
بند ۷ لایحه رتبه بندی معلمان، منابع مالی لایحه را تا ۸۰ درصد دریافتیهای هیات علمی دانشگاهها همتراز میکند.
معلم کارمند نیست و نباید مقیاس حقوقی معلمان با کارمندان دولت سنجیده شود.
نمیتوان حقوق معلمان را بر اساس مقیاس کارمندان دولت تنظیم و کاری مانند هیات علمی دانشگاهها از آن ها خواست.
دریافتی فرهنگیان و اعضای هیات علمی دانشگاهها فقط در احکام کارگزینی خلاصه میشود.
معلمان و هیات علمی دانشگاهها، از سایر اقلام موجود در حقوق کارمندان دولت بیبهره اند.
معلمان احکامی مانند سایر کارکنان دولت و بدون دریافتی سایر مزایای آنها را دارند.
بند ۷ لایحه رتبه بندی فرهنگیان فقط بر اساس مقیاسی با اعضای هیات علمی دانشگاهها سنجیده شود.
مهمترین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان
بر اساس آخرین خبر رتبه بندی معلمان جلسات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از اول تیر ماه بررسی مواد لایحه رتبه بندی معلمان را آغاز کرد و اواخر هفته گذشته نسخه ویرایش شده آن منتشر شد. بر این اساس در ماده 2 این لایحه مشمولان رتبه بندی معلمان مشخص شد. در ماده 3 تعداد و نام رتبهها و نحوه طبقه بندی معلمان جدید الاستخدام پس از تصویب لایحه مشخص شد. در ماده 4 مدت انتظار دریافت رتبه و تعجیل نخبگان؛ در ماده 5 نحوه رتبه بندی شاغلان کنونی مطرح شده است. در ماده 7 که مهترین بخش این لایحه بود مشخص شد که افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی در هر رتبه، کمتر از ۸۰ درصد حقوق و مزایای هیات علمی متناظر در همان رتبه در دانشگاهها نباشد. در ماده 8 موضوع رتبه بندی بازنشستگان، ماده 9 تمام وقت شدن همه معلمان و در ماده 10 به مهلت یک ماهه برای تهیه آیین نامه اجرایی اشاره شده است.
- شرط دو سال حذف شد و معلم از ابتدای کار خود رتبه بندی میشود.
- توقف در هر رتبه به ۵ سال رسید؛ تعجیل منطقه محروم اضافه شد و توقف نخبهها به ۳ سال رسید.
- سابقه برای کسب رتبههای ۴ و ۵ به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال شد.
- محدودیت هر رتبه حذف شد.
- سه سال زمان برای اجرای کامل حذف شد؛ اجرای رتبه بندی در سال اول صورت گیرد.
- تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه مبنی بر همترازی حداقل ۸۰٪ حقوق معلم با همسطح خود در هیات علمی دانشگاه لحاظ گردید.
- زمان برای تدوین آئین نامه اجرایی حداکثر ۱ ماه است.
علاوه بر این بر اساس آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان آموزگار، دبیر، هنر آموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار میکنند، شامل رتبه بندی معلمان میشوند. در این میان سوال برخی از فرهنگیان این است که آیا زیر لیسانسها هم شامل رتبه بندی میشوند یا نه؟ بر اساس پیگیریهای کانال فرهنگیان طی آخرین تماسی که یکی از نمایندگان معلمان با منادی رییس کمیسیون آموزش مجلس داشته است، او اعلام کرده است معلمان با مدرک پایین تر از لیسانس نیز مشمول رتبه بندی خواهند شد و نحوه اعمال سابقه و … بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.
رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان در مورد تغییرات لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش مجلس گفته است: بر اساس تغییرات جدید در لایحه رتبه بندی معلمان، رتبه بندی شامل افراد زیر میشود: آموزگار، دبیر، هنر آموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار میکنند. تغییر دوم این است که معلمان در رتبههای زیر قرار میگیرند:
- آموزشیار معلم؛ معادل رتبه ۱
- مربی معلم؛ معادل رتبه ۲
- استادیار معلم؛ معادل رتبه ۳
- دانشیار معلم؛ معادل رتبه ۴
- استاد معلم؛ معادل رتبه ۵