یوسف نوری توانست با کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عنوان شصت و نهمین وزیر آموزش و پرورش ایران و شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب را از آن خود کند.
بالاخره بعد از انتظار سه ماهه، امروز یوسف نوری توانست با رأی نمایندگان مجلس، عنوان شصت و هشتمین وزیر آموزش و پرورش ایران و پانزدهمین وزیر آموزش و پرورش ایران بعد از انقلاب، را از آن خود کند.
نوری متولد سال 1340 بوده و دارای دکترای تخصصی مدیریت گردشگری کودک، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، کارشناسی برنامهریزی و فوق دیپلم پرورشی است؛ او فعالیت خود را از دبستان شهید وحیدنیا شهر ایلام به عنوان مربی پرورشی شروع کرده است و در کارنامه کاری خود، تدریس در مدارس، دانشسرای تربیت معلم و فعالیت در ادارات آموزش و پرورش با سمتهایی چون معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان ایلام، معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام، مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان ایلام را دارد.
نوری همچنین رئیس سازمان آموزش وپرورش استان ایلام، معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش تهران، مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد؛ نوری مسؤول پرورشی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای قطر و بحرین نیز بوده است.
یوسف نوری استاد دانشگاه هم بوده است و سلسه مراتب اداری را طی کرده است؛ البته رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس هم هست. او رتبه اول ستاره فناوری ایران در سالهای 1390 و 1391 در دوره تصدی مسؤولیت مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش به واسطه جهش شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به دست آورده است.
آموزش و پرورش وزیر انقلابی، آگاه و کارآمد در تراز انقلاب اسلامی نیاز دارد
مجتبی باستان رئیس سازمان بسیج دانشآموزی در گفتوگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره ویژگیهایی که وزیر آموزش و پرورش باید داشته باشد، اظهار کرد: امیدوارم که وزارت آموزش و پرورش شاهد وزیر انقلابی، آگاه و کارآمد در تراز انقلاب اسلامی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش باشد.
وی ادامه داد: از نظر بنده چند ویژگی مهم است. وزیر آموزش و پرورش باید به اسناد بالادستی نظام حکمرانی تعلیم و تربیت در تراز انقلاب اسلامی مسلط باشد. یعنی به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین کاملا مسلط باشد و در تجربه کاریاش، بخشی از آن را بتواند پیاده کند.

باستان با بیان اینکه خطاب بیانیه گام دوم انقلاب، نوجوانان و جوانان است، افزود: دستگاه تعلیم و تربیت میخواهد این نوجوانان را تربیت کرده و تحویل نظام اسلامی دهد پس باید به بیانیه گام دوم، مسلط باشد، مؤلفههای آن را استخراج کند و بتواند در برنامههای پیشنهادیاش از این اسناد استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش باید دارای سوابق کاری تعلیم و تربیتی موفق باشد، اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش باید به نظام مسائل درون مدرسه، نظام مسائل حوزه نوجوان و کودک، نظام مسائل تعلیم و تربیت مسلط باشد و کار علمی و پژوهشی انجام داده باشد.
رئیس سازمان بسیج دانشآموزی گفت: ویژگی دیگر وزیر آموزش و پرورش، بحث کارآمدی است یعنی بر مشکلات اجرایی آموزش و پرورش مسلط باشد و بتواند بخشی از آنها را حل کند؛ ویژگی دیگر قدرت بسیج کنندگی است؛ آموزش و پرورش مشکلات زیادی دارد و باید وزیر از تمام ظرفیتها و وزارتخانهها و توانمندیهای مردم استفاده کند و بخشی از مشکلات این وزارتخانه را حل کند.
وی تصریح کرد: در کنار این ویژگیها، وزیر آموزش و پرورش باید سه حوزه مهم شامل پژوهش، آموزش و تربیت را در برنامهریزی خود قرار دهد.


وزیر آموزش و پرورش گرفتار مسائل جاری و روزمره نشود!
حبیبالله گودرزی عضو شورای عالی آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: به تجربه دریافتم که مسؤولان آموزش و پرورش قبل از اینکه رسما سکاندار شوند و مسؤولیت را به عهده بگیرند، به اصلاحات بنیادی و تحولات اساسی میاندیشند و آرمانهای بلند و اقدامات گسترده را در سر خود میپرورانند.
وی ادامه داد: اما وقتی وزیر شدند، به مسائل و گرفتاریهای روزمره و جاری، آنچنان درگیر میشوند که اهداف عالیهای که در سر داشتند، به فراموشی سپرده میشود. بالأخص درگیر حضور در شوراها، در جلسات متعدد، تشریفات، افتتاحیهها و اختتامیهها، شکایات میشوند و باعث میشود که اعتلا و جایگاه آموزش و پرورش مغفول بماند و امیدوارم درصد کارهای تشریفاتی کمتر شود و از حاشیه به متن ورود پیدا کنند.