تهران، پاسداران، میدان هروی، گلستان پنجم، خیابان مکران جنوبی، پلاک 20

021-22963958 شماره تلفن
ارتباط از طریق bale icon bale icon bale icon bale icon bale icon
Blog Image
اخبار

گلایه اعضای کمیسیون آموزش مجلس از اظهارات وزیر آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران توانای خبرگزاری فارس رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش اخیرا در یک برنامه تلویزیونی در شبکه ۲ با دفاع از اخذ شهریه سنگین مدرسه متعلق به یکی از چهره های نظام گفت: «من بررسی کرده‌ام خدمتی که بعضی از این مدرسه‌ها کرده‌اند، دانشگاه‌های ما نکرده‌اند. کسانی که پول دارند می‌توانند به این مدارس بروند. وی در اظهارات عجیب تر گفت : «شما اگر بخواهید ماشین مدل بالاتری هم بخرید، باید پول بیشتری بدهید!»

در همین زمینه محمد وحیدی نماینده بجنورد، جاجرم و سملقان در مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران توانای خبرگزاری فارس گفت: از این صحبت‌های وزیر حقیقتاً تعجب کردم. وزیر در واقع به نوعی با این صحبت‌ها مهر تایید زد بر اینکه آن‌هایی که پول بیشتری داشته باشند، از کیفیت آموزشی بهتری برخوردار می شوند. 

وی افزود: به لحاظ جایگاه تعلیم و تربیت طبق اصل قانون اساسی آموزش رایگان وظیفه حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی است و وزیر آموزش و پرورش هم اصلی‌ترین متولی این موضوع است.

نائب رئیس دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر تفاوتی بین مدارس هم وجود دارد بالاخره یک جایگاه و نهادی باید پاسخگو باشد، گفت: وزارت آموزش و پرورش قطعاً برای این تفاوت‌های مدارس باید پاسخگو باشد. تحصیل و آموزش رایگان به معنای این نیست که آموزش در مدارس دولتی باید کیفیتش پایین باشد، اگر چنین اتفاقی هم افتاده باید چاره اندیشی شود.

وحیدی با اشاره به انتقاد از اظهارات وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بنده معتقد بر این موضوع هستم که هزینه مدارس دولتی کمتر از مدارس غیر‌دولتی نیست، میانگین هزینه‌ای که دولت برای دانش‌آموزان در مدارس دولتی انجام می‌دهد عدد بسیار قابل توجه‌ای است یعنی در همین وضعیت فعلی اگر میانگین بگیریم در استان‌های مختلف کشور میزان شهریه‌‌ای که مردم به مدارس غیر‌دولتی می‌پردازند، به همان نسبت هم یا بیشتر از آن دولت در بعضی نقاط برای مدارس دولتی هزینه می‌کند. وقتی کیفیت پایین است ما نباید فرافکنی کنیم و این کیفیت پایین را فقط به مسائل مالی نسبت بدهیم.

وی  با اشاره به اینکه مفاهیمی که بیان می‌شود هر کدام بار معنایی دارد و منطقی پشت کلام ما نهفته است، گفت: رویکرد مهم از این موضوع اخیر این است که وقتی وزیر آموزش و پرورش با رسانه‌ها صحبت می‌کند اثر فرهنگی و تربیتی برای جامعه دارد بالاخره ما از وزیر آموزش و پرورش انتظار داریم با دقت بیشتری در رسانه حرف بزند.

نائب رئیس دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به نظرم این چندمین بار است که وزیر آموزش و پرورش در رسانه ها با کم دقتی حرف می زند. باید بگوییم آقای وزیر حواسش را بیشتر جمع کند و اگر نمی‌تواند؛ نیازی نیست اینقدر در رسانه‌ها حضور پیدا کند تا مرتب مطالب را اشتباه بیان کند.

 وحیدی با بیان اینکه به مدرسه به عنوان کانون تعلیم و تربیت توجه بشتری شود، افزود: عدالت آموزشی پیشران و پیش قدم عدالت اجتماعی است و اگر ما از مدرسه دولتی بنابر فرمایش مقام معظم رهبری اقبال عمومی کمتری را ببینیم باید این فرآیند را اصلاح کنیم که اطمینان بخشی در مدرسه دولتی افزایش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: قطعاً عملکرد وزیر و اظهاراتی که در فضای رسانه به عنوان دیدگاه وزیر آموزش و پرورش داشته است، مورد توجه اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری قرار خواهد گرفت.

نائب رئیس دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی مجلس در این هفته افزود: به عنوان نائب رئیس دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، بعد از این اظهارات وزیر با بعضی از اعضای کمیسیون صحبت داشتم که آنها گله‌مندی‌های جدی از این موضوع داشتند که قرار شد هفته بعد که نمایندگان از حوزه های انتخابیه بر می گردند، در جلسه کمیسیون نسبت به این موضوع ورود کنیم.